Thursday, October 26, 2006

Tindakan Negetif & Positif


Tindakan Negetif & Positif

Terdapat dua bahagian tindakan dalam melakukan suatu perkara.Samada menjurus kepada tindakan negetif atau positif.Bagaimana berlakunya suatu tindakan negetif dan apakah cara untuk menjurus kepositif.

Berlakunya tindakan negetif mungkin disebabkan terburu-buru,mengikut perasaan,tidak mampu menggunakan akal dalam keadaan darurat atau tidak berfikir panjang.Ilmu dan pengalaman juga suatu sebab.

Terdapat suatu permasaalahan yang rumit dimana seseorang tidak dapat mencari jawaban untuk penyelesaian

walaupun dari bantuan rakan.Dalam hal ini kesabaran sangat diperlukan kerana kadang kala permasaalahan itu memerlukan perjalanan masa.Hanya masa sahaja menjadi jalan penyelesaian.

Takdir adalah suatu perkara yang dikehendaki tuhan berlaku pada setiap apa yang cipta.Setiap detik masa yang berlaku akan ada suatu takdir.Takdir yang berlaku secara tetap,takdir yang dijadikan akibat sebab musabab , takdir yang khusus untuk menjadi ujian dan berbagai jenis takdir yang sukar difahami.

Mengapa pula takdir itu perlu diusahakan atau perlu manusia mengelak dari menerimanya.Mengapa pula perlu diselesaikan dan manusia menjadi pelbagai tindakan demi takdir itu.

Jika kita beriman kepada kada dan kadar tuhan maka apa jua musibah untung baik dan buruk sepanjang hidup telah tetap.Ia dicipta untuk diri manusia sebagai Allah menguji tahaf iman hambanya.Maka terpulang bagaimana manusia itu menyelesaikan.Adakah manusia akan mengadu hal kepada tuhan atau sebaliknya.

Kadang kala dengan takdir itu Allah menyesatkan seseorang,ada kala ia memberi petunjuk.Maka berhati-hatilah dalam menyelesaikan permasaalahan hidup agar ia menjurus kepada tindakan positif iaitu kembalikan kepada tuhan dan memohon petunjuk jalan penyelesaian.Sesudah itu tindakan kita adalah dengan izin Allah.

Jangan sesekali kita menyalahkan perkara yang menjadi sebab kerana perkara itu juga adalah sebahagian takdir tuhan yang menerima ujian.

SEORANG professor fizik di Amerika Syarikat membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam.

Katanya, tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik, iaitu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.

Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita. Ketidakseimbangan cas dalam badan, menyebabkan kita merasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian.

Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda beliau, mengapa Islam mensyariatkan solat berjemaah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama. Hasil kajiannya mendapati, bilangan rakaat yang berbeza dalam solat bertindak menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita.

Semasa solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai berbagai-bagai kelebihan.

Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita, akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan - sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.

Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun daripada tidur, badan kita akan merasa segar dan sihat setelah berehat beberapa jam. Ketika ini tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan dua rakaat.

Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak, semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Sebab itu, solat Zuhur didirikan empat rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas di dalam tubuh.

Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti mana solat Zuhur, empat rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang daripada kerja, kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak tiga rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yang kurang berbanding dua waktu sebelumnya.

Timbul persoalan di fikiran professor tersebut mengenai solat Isyak yang mengandungi empat rakaat. Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.

Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan empat rakaat di dalam solat Isyak. Kita sedia maklum, umat Islam digalakkan tidur awal supaya mampu bangun untuk menunaikan tahajud (sembahyang malam) pada sepertiga malam.

Ringkasnya, solat Isyak sebanyak empat rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun pada waktu malam untuk beribadat (qiamullail).

Dalam kajiannya, beliau mendapati bahawa Islam adalah agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah yang tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Beliau merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.

0 Comments: